Menu

Johan Thomas Lundbyes dagbøger

16. jun. 1846

Basel, hotel du sauvage 16 Juny 46
Med Diligence tog jeg i Selskab med Dr Josephson fra Stockholm til Como 13 Juny. Uden Ophold gik vi til Calico, derfra med en Vetturin langs den nordlige, for mig langt den kjæreste Deel af Søen til Riva, hvor de første Sneebjerge kom, videre til Chiavenna, hvor vi havde et rædsomt Styr for at faae vor Baggage til Chur. Vi gik endnu samme Aften Kl: 7 ad en deilig Vei med Castanieskove, bestandig opad til Campo dolcino, hvor vi ved Indgangen til Byen mødte et af de deilige Tog, som samles og følge med Sacramentet, naar det bringes en Døende. Her overnattede vi, gik næste Morgen tidligt over Splügen med sine Galerier og Cantonierer, vandrede af og til paa Snee, let nedad til Byen Splügen, hvor vi holdt Middag; men nu blev det for varmt i Dalen, og vi kjørte til Andeer (en Times Vei) gik saa videre langs Rhinen (Hinterrhein) [overstreget: til] gjennem den overordentlig interessante Kløft via mala til Tusis, hvorfra vi med Diligencen gik ad en henrivende deilig Vei gjennem Dalen: Domleschk, forbi Reichenau (Louis Philippe) Fels- •64• berg, hvor Indvaanerne flytte fra, fordi en stor Blok truer med at styrte ned over Byen, til Chur. Derfra igaar, d 15 med Diligence forbi Rogaz til Wallenstadt, med Dampskib over den deilige Søe, med en Baad gjennem Canalen til Zürichersøe, som langtfra tilfredsstillede mine Forventninger, og ankom med Dampskib til Zürich Kl: 6, gik bort Kl 7 med Posten og var her Kl 5 imorges. Her saae vi den smukke Kirke fra 11te Aarhundrede med en deilig tilstødende Korsgang o s v – Senere de mageløse Billeder og Tegninger af Holbein i Bibliotheket. Og kunde nu gjerne reise, om jeg ikke var for træt af denne voldsomme Fart, der i tre Nætter ikke lod mig Ro til Søvn mere end et Par Timer. Jeg ønsker dog at blive alene igjen, det behager mig meest og vil skee i Heidelberg. – Jeg kom hertil imorges Kl 5 og vi reise i aften Kl 9½.

•65•
Husk!
Mainz. Malerisamling i Bibliothek
Wisbaden Malerisamling rig paa store Navne
Coblenz Stätische Samlung. Kasterpfarrkirke.
Cölln Santa Maria im Capitol Mariæ Død af Dürer

1. Den svenske komponist Jacob Axel Josephson (1818-1880).

2. Louis Philippe (1773-1850), konge af Frankrig 1830-48. Efter at være gået i eksil i 1793 havde han et års tid fungeret som lærer på en drengeskole i Reichenau i Graubünden.

Fakta

PDF
16. jun. 1846
Dagbog G, side 63-65

Den kgl. Kobberstiksamling, inv.nr. KKS19998

Bjarne Jørnæs (red.): Johan Thomas Lundbye. Rejsedagbøger 1845-1846, Statens Museum for Kunst 1976, s. 235-236; Jesper Svenningsen (red.): Seks år af et liv. Johan Thomas Lundbye – Dagbøger om tro, skæbne, kunst og kærlighed, København 2018, s. 448-449