Johan Thomas Lundbyes dagbøger
28. Jun. 1846
Brügge 28 Juny 46 Søndag.
i den gyldne Abekat ankom jeg imorges ganske tidligt, og har allerede været i St Johannes Hospitalet og frydet mig over de mageløse Sager af Memmeling. De findes anførte i Bädeckers Haandbog og jeg vil kun tilføie: at Santa Barbaras grønne Dragt i det store Billed har en saa mageløs Farve, at den gjorde den meest velsignede Virkning i mine Øine; saaledes har jeg undertiden frydet mig over Venetianernes Røde. – Jeg var ogsaa i Kirken: Notre Dame og saae de to smukke Monumenter over Carl af Burgund og hans Datter; hendes Figur er den bedste og meget kjøn fandt jeg; det har noget Rørende at see et af de lykkeligste, rigeste Mennesker af den store Verden ligge saaledes stille med fromt foldede Hænder; Arvingen til de rige Nederlande var ogsaa kun et svagt Menneske og kan have Naade og Mildhed behov. – Byen har mangfoldige •79• gamle Huse, hele Gader – og flere udmærket deilige Bygninger: Raadhuset, Slagterhuset paa den store Plads, hvor ogsaa et høit, taarnagtigt Huus med fladt Tag (Craenenburg?) morede mig grumme meget. – Men arme van Eyck, hvem har mishandlet Dig saa slemt, og hvor er det muligt, at en saa ussel Statue kan blive opstillet som et Hædersminde? –
samme Aften
Jeg har seet van Eycks deilige Billed i Musæet; her kunde jeg nærmere betragte den Ziirlighed og Reenhed, hvormed han maler Smykker, ædle Stene o s v, i Gent hængte Billedet i St Bavo lidt høit for mine Øine. Sant Donatians blaae, figurerede med Guld indvirkede Kappe er aldeles henrivende. Det er moersomt at see den prægtige St Georg at løfte paa Hjelmen godmodigt jævnt hilsende paa Madonna, idet han anbefaler den gamle knælende Mand med Brillerne i Haanden. – Christushoved og hans Kones Portrait, ogsaa to deilige Billeder. Af Memmeling to deilige Alterbilleder med Fløie; deilige Børneportraiter, paa det ene to Skarer af Piger og Drenge hos Forældrene. Faderen med den fiint krumme Næse er en •80• deilig Skikkelse. Og paa det andet: Christi Daab, hvor deiligt er ikke der paa Fløiene Madonna i rød Kjole med Barnet i en hvid Skjorte og med en Drueklasse i Haanden; foran dem knæler en deilig Moder med sin eenlige lille Pige, yndigt! Saaledes blev det ogsaa her de ældste, som gjorde mig den største Glæde, og Rubens i sin hele Glands med alle sine dygtige Elever kan ikke for mig opveie det ringeste af van Eyck, Qvinten Mezzys eller Memmeling.
– Imorgen skal jeg see Raadhuset og endnu et Billed i St Salvatorkirken, og saa tilbage til Antwerpen for at indskibe mig til Haag, hvor jeg venter mig meget af Potters store Tyr. – Jeg kan mærke, at jeg har forladt Italien alene paa den Opmærksomhed, som mit store Skjæg vækker, og jeg kommer dog vel i Hjemmet til at tage det bort, det generer mig for meget, at Alle vende dem og see efter mig; jeg vilde tit skjule mig for hele Verden og for mig selv med, om jeg kunde.
Fakta
PDF28. Jun. 1846
Dagbog G, side 78-80
Den kgl. Kobberstiksamling, inv.nr. KKS19998
Bjarne Jørnæs (red.): Johan Thomas Lundbye. Rejsedagbøger 1845-1846, Statens Museum for Kunst 1976, s. 244-246; Jesper Svenningsen (red.): Seks år af et liv. Johan Thomas Lundbye – Dagbøger om tro, skæbne, kunst og kærlighed, København 2018, s. 457-458
Hans Memling (ca. 1430-1494). Lundbye havde på sin udrejse forventet at finde et af de omtalte værker i Köln, se dagbogen 15. juni 1845.
Marmorstatuen af Jan Robert Calloigne (1775-1830) forestillende Jan van Eyck stod dengang i kunstakademiets gård i Poortersloge. Den blev senere opstillet på Place Jean van Eyck.
Jan van Eyck (ca. 1390-1441). Maleriet er nu i Groeningemuseum, Brugge, inv.nr. 161.
Malerierne er nu i Groeningemuseum, Brugge, inv.nr. 206 og 162. Førstnævnte regnes nu for en kopi malet i 1600-tallet.
Malerierne er nu i Groeningemuseum, Brugge, henh. inv.nr. 91-95 og 35-39. Sidstnævnte tilskrives nu Gerard David.
Quentin Metsys (1466-1530).