Menu

Johan Thomas Lundbyes dagbøger

6. jul. 1845

Søndag 6 July Genf.
Man spillede mig et slemt Puds iaftes, ved ikke at ville udlevere mit Pas, da jeg alt havde betalt Billet til Lyon; denne troer jeg imidlertid, man vil tillade mig at benytte paa Tirsdag, saalænge maa jeg vente. Idag tog Lobedan til Chamonix. Jeg har skrevet til mine Venner i Danmark, og ledsaget Brevet med et par smaae Pentegninger. –

•51•
om Aftenen.
See, dette var en Festdag, tilbragt paa mit Værelse med Skrivning og Tegning til Kl: 5, da jeg gik hen for at see Montblanc, som jeg igaar i hvert Tilfælde kun kunde skimte. Idag var det tydeligt, men aldeles Intet mod, som jeg første Gang her i Genf saae det. Jeg strøifede Byen rundt og gjorde i Stilhed mine Bemærkninger: sydlig Karakteer spores her ved den Offentlighed, som Livet har; hele Familier sade ude paa Gaden og modtog ogsaa der Besøg, saae jeg – for Boutikdørene ere kun Forhæng trukne – Rhonens friske Bølger og Kellnernes glimrende hvide Handsker i Hotel: Berghen, Alt blev beseet, og da Heden endnu var gruelig, gik jeg ind og fik en Portion Jordbæriis paa en net Kaffé, [i margin: ½ Fr:] hvor flere nette Damer vare tilstede som Gjæster; her fik jeg af en aldrende Herre en saare høflig Tilretteviisning med Hensyn paa Calames Bolig, som jeg dog forgjæves søgte; men idag, Søndag, var han vel gjerne paa Landet. Imorgen vil jeg see at træffe ham. – Nu god Nat, kjære Venner! med hvem jeg igaar og idag har havt flere rare Timer. – Heden er ubeskrivelig idag. –

  1. Brevet til Svend Gruntvig o.a. findes i Skovgaard Museet, Viborg.

  2. Alexandre Calame (1810-1864), schweizisk landskabsmaler.

  3. Henvisningen gælder ovennævnte brev til vennerne hjemme i Danmark, hvilket Lundbye skrev på i tre dage.

Fakta

PDF
6. jul. 1845
Dagbog F, side 50-51

Den kgl. Kobberstiksamling, inv.nr. KKS19997

Bjarne Jørnæs (red.): Johan Thomas Lundbye. Rejsedagbøger 1845-1846, Statens Museum for Kunst 1976, s. 101-102; Jesper Svenningsen (red.): Seks år af et liv. Johan Thomas Lundbye – Dagbøger om tro, skæbne, kunst og kærlighed, København 2018, s. 347-348