Menu

Johan Thomas Lundbyes dagbøger

17. feb. 1846

17 Febr Rom.
Kirken S Clemente. Massaccio.

  • Santa Catarina forsvarende sig for de alexandrinske Philosoph
  • do – do – do – omvendende Keiserdatteren i Fængslet
  • do – do – do – tvungen til at ofre til Afguden
  • do – do – do – befriet af Engle fra Pinslerne.
  • i Loftet Evangelister og Kirkefædre.
  • Desuden en deilig Mosaikhvælving i Choret og en smuk Poticus over Indgangen •158•

Kirken S Luca

  • Thorvaldsens Christus, Canovas ”Religionen” Copi af Raphaels S Luca

Academiet S Luca.

  • Guercino Venus og Amor, deilig Fresco ført på Lærred
  • Guido Renis Fortuna – temmelig kold og lys.
  • Guido Cagnazzi Elev af Tizian. Tarquinius truer Lucretia med Dolken.
  • Locatelli to smukke Landskaber
  • Horizonte flere do – do –
  • Salvator Rosa tre Hoveder, prægtige Studier.
  • to landskaber, det ene fra Tivoli.
  • Tizian. Dianas Nympher. Den ene løfter en Drapperi paa en anden, hvorved det bliver synligt, at denne er frugtsommelig.
  • Paul III og to andre Figurer (lille)
  • Omnia vanitas, En nøgen qvindelig Figur.
  • Bassano. Engle forkynde Hyrderne Christi Fødsel.
  • Hyrder og en Hjord.
  • Guerring (? Fiamingo). Jacobs Drøm.
  • Rubens En lille Skizze.
  • Paul Veronese Forfængeligheden som en Qvinde der speiler ser sig i et Speil, baaret af en Amorin.
  • Wouvermann. En hvid Hest under et Piletræ.
  • Tizian. Reprise af Billedet: Zinsgroschen i Dresden.
  • Giorgione. Portrait i rød Dragt.
  • Spagnolet. et prægtigt Billed (glemt Indholdet)
  • Raphael. En Amorin, deilig Fresco.
  • Sant Lucas maler Madonna, der viser sig for ham, Raphael staaer selv bagved og seer til. Et deiligt og velbevaret Billed i Olie paa Træ; hvor blive de dog alle smaae mod ham.
  1. Giovanni Francesco Barbieri, kaldet Guercino (1591-1666). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 430.

  2. Guido Reni (1575-1642). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 429.

  3. Guido Cagnacci (1601-1681). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 324, som nu tilskrives Felice Ficherelli (1605-1660).

  4. Andrea Locatelli (1695-1741). Malerierne er Accademia di San Luca, inv.nr. 337 og 339 og regnes ikke længere for malet af Locatelli.

  5. Jan Frans van Bloemen, kaldet l'Orizzonte (1662-1749). Malerierne er Accademia di San Luca, inv.nr. 396, 397, 402, 403, 404, 410, 411, 413, 414, 434, 435 og 492.

  6. Salvator Rosa (1615-1673). Førstnævnte malerie er antagelig Accademia di San Luca, inv.nr. 367, nu tilskrevet Lazzaro Baldi, landskaberne skal antagelig findes blandt inv.nr. 24, 252, 254 og 317, alle opført som Rosas skole.

  7. Tiziano Vecelli (ca. 1488/90-1576). Det først og tredje omtalte malerier er Accademia di San Luca, henholdsvis inv.nr. 233 (nu tilskrevet Paduvanino) og 344 (nu opført som venetiansk skole). Det andet lader sig ikke identificere.

  8. Jacopo da Ponte, kaldet Bassano (ca. 1515-1592). Malerierne er Accademia di San Luca, inv.nr. 308 og 409.

  9. Francesco Guarini (1611-1651/54). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 360.

  10. Peter Paul Rubens (1577-1640). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 307.

  11. Paolo Caliari, kaldet Veronese (1528-1588). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 279(?).

  12. Pieter Wouwerman (1623-1682). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 358.

  13. Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 228 (nu betragtet som en langt senere kopi).

  14. Giorgione (c. 1477/8-1510). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 418, som er forsøgt tilskrevet Tizian.

  15. Jusepe de Ribera, kaldet Lo Spagnoletto (1591-1652). Maleriet er Accademia di San Luca, inv.nr. 419, som nu er forsøgt tilskrevet Hendrick van Somer.

  16. Rafael (1483-1520). Malerierne er Accademia di San Luca, inv.nr. 392 og 283, sidstnævnte nu tilskrevet en elev.

Fakta

PDF
17. feb. 1846
Dagbog F, side 157-158

Den kgl. Kobberstiksamling, inv.nr. KKS19997

Bjarne Jørnæs (red.): Johan Thomas Lundbye. Rejsedagbøger 1845-1846, Statens Museum for Kunst 1976, s. 175-177; Jesper Svenningsen (red.): Seks år af et liv. Johan Thomas Lundbye – Dagbøger om tro, skæbne, kunst og kærlighed, København 2018, s. 401-402