Menu

Johan Thomas Lundbyes dagbøger

26. nov. 1845

Rom 26 Novemb: 45
Villa Albani
videre
Foruden de smukke Ting, jeg alt tidligere har antydet:

  • Agrippina, i Forhallen, dog ikke saa smuk som den capitolinske.
  • En Kriger i en knælende Stilling som saaret, Relief paa en Piedestal under en Cariatide.
  • Cæsar (hvilken?) smuk Drenge-Portrait-Statue.
  • Et bachantisk Tog – deiligt Relief.
  • Et rundt Altar med gaaende Figurer, hvis ene Been bestandigt er holdt som Relief mens det andet er frit, hvad der giver en livlig Virkning. •133•
  • Et Dyr, som jeg har gjort et Udkast af efter Erindring.
  • Den gamle Kones Offer til Cybele. Relief.
  • To smaa Figurer, indmurede i Muurtykkelsen i en Vinduesfordybning i et Værelse, hvor der findes et Relief i broget Marmor, som man desaarsag ikke kan see.
  • Bachi Fødsel, deiligt lille Relief, bredt, Rummet fyldt.
  • Et stort Relief med to kæmpende Figurer, der have lidt meget ogen Hest, bedre bevaret; saavidt jeg kan skjønne ligner det i Stilen: Metoberne paa Panthenon.
  • Fiirbenestingeren, Copi i Bronze efter Praxiteles.
  • Diogenes med Bæger og en Hund, net lille Marmorstatue.

Malerier.

  • Hercole Grande, Ferrareser. 3 Syngende: en Mand i Midten og en Qvinde til hver Side. Det maa være gammelt, men er tegnet med en Finhed som Holbeins, f Ex. Øinene. Mandolinen han holder, nydeligt malet. Overhovedet et elskværdigt Stykke; jeg har aldrig seet Arbeider før af denne Kunstner.
  • Moroni: superbt Portrait af en Dreng.
  • Giulio Romano: To bachantiske Compositioner, deiligt udført med Vandfarve, troer jeg. Under Glas.
  • Manfredi: S Sebastian helbredes; han ligger med Hoved stærkt bagover, mens Pilesaarene dryppes med Olie, o s v – ganske fortreffeligt.
  • En hollandsk Kunstner. Stilleben: en Hare og Fuglevildt, fortreffeligt malet. •134•
  • Scarselino: Madonna med Barnet.
  • Gerhard Honthorst (her stedse kaldet: della notte): Johannes den Døbers Henrettelse. Djærvt naturalistisk med prægtig Lysvirkning.
  • Perugino: Stort Billed i flere Feldter, hvor man seer Tilbedelsen og Bebudelsen; den sidste fremstillet saa at Maria seet yndigt knælende tilhøire i et Feldt foroven for sig og Engelen til venstre i det tilsvarende. 1508
  • Copi efter Transfigurationen, ganske lille.
  • Pinturichio.

I Haven staar en smuk antik Milepæl; flere Hermer ere net opstillede i de levende Hækker i udklippede Nischer, netop store nok for Støtterne.

Det var igaar jeg var der, og idag i
Galleri [overstreget: Charra] Sciarra.
anden gang, da jeg nød det langt mere end første Gang; jeg tilføier

  • Valentino. Johannes den Døbers Henrettelse og det triumferende Rom; begge store, begge prægtigt malte, men det første mig saa langt det kjæreste. Uforglemmelig er Herodias med Fadet og Salome i den hvide perlestukne Kjole; hendes Haand i Siden, Døberens Hænder o s v – •135•
  • Tizian. 3 mandlige, [overstreget: Hovedet] voxne Hoveder og et Barn. Hængte for høit, men dog deiligt.
  • Guercino: S Jacob, meget liig en Christus og S Hjeronimus.
  • Albrecht Dürer: Marias Død, et Billed med mange prægtige Hoveder.
  • Inocenso da Imola, Elev af Raphael, hører jeg; jeg vilde efter denne Madonna tro: det var en ældre [overstreget: , maaskee] Florentiner.
  • Sermoneta: to Portraiter af pandsrede Herrer, som jeg vilde troet malede af Giorgione.
  • Ribera Spagnoletto: Gravlægningen; uhyre Modsætning af Lys og Skygge, det første i dette Billed stærkt hvidt, det sidste sort eller sortnet; men fuldt af Liv og Karakter.

De tre Perler, hvormed jeg sidst sluttede vare nu komne paa deres Pladser, befriede for de med Glas lukkede Kasser, hvori de vare den første Gang, jeg saae dem, da de bleve copierede. – Endnu bør erindres:

  • Scidone: ”et in Arcadia ego” Dødninghovedet med Fluen og Musen, betragtet af to Mennesker; det hele i et Landskab, der har en smuk Tone.
  • Guido. Magdalene med Ræddikerne (Rødderne) kunde jeg paa Custoden mærke, skulde beundres.
  • Guido: Moses, kraftigere end han sædvanlig er, men han bliver vanskelig min Ven.
  1. Pietro Perugino (ca. 1448-1523). Der er antagelig tale om den såkaldte Albani Torlonia altertavle, nu i Torlonia-samlingen i Rom.

  2. Se dagbogen 17. oktober 1845.

  3. Bartolomeo Schedone (1578-1615). Maleriet tilhører nu Galleria Nazionale d’Arte Antica i Palazzo Barberini, inv.nr. 1440, og tilskrives Guercino.

  4. Dette og efterfølgende maleri af Guido Reni fandtes i 1972 i Palazzo Fiano-Almagià, Rom.

Fakta

PDF
26. nov. 1845
Dagbog F, side 132-135

Den kgl. Kobberstiksamling, inv.nr. KKS19997

Bjarne Jørnæs (red.): Johan Thomas Lundbye. Rejsedagbøger 1845-1846, Statens Museum for Kunst 1976, s. 154-156; Jesper Svenningsen (red.): Seks år af et liv. Johan Thomas Lundbye – Dagbøger om tro, skæbne, kunst og kærlighed, København 2018, s. 386-389