Menu

Johan Thomas Lundbyes dagbøger

25. nov. 1845

Rom 25 Nov 1845
Nogle Billeder i Capitolium:

  • Guercino. Den hellige Petronella løftes op af Graven; Ovenover sees hun i Himlen at blive modtaget af Christus. Meget stort, de nærmeste Figurer uhyre colossale. Fordelingen af Lyset er maaske ikke saa heldigt, især da Skyggerne er eftermørknede bliver det endnu mere plettet og uroligt. Dog, naar man har betragtet det en Stund, viser Alt sig klart og tydeligt, og man maa forbauses over det Mesterskab, hvormed disse Colosser ere modellerede. Den i Forgrunden foroverbøiede, blottede Figur, som med •130• Klæde hæver Helgeindens Been, forekommer mig at have altfor smalle Skuldre; men ellers er det baade tegnet og malet med denne mageløs djærve Naturalisme, der sønderflaaer al nyere Kunst som Legeværk. I Peterskirken findes en Copi i Mosaik.
  • Savator Rosa. En Soldat og en Hex, to smaae rare Billeder; især det første; han sidder i sit Harnisk i Profil med Landsen hvilende paa Skulderen. Behandlet, saa jeg strax kunde gjenkjende ham fra Cadmus hjemme.
  • Paul Veronese. Europa ridende paa Tyren, samt et andet stort Billed med en Madonna. Det sidste er vist og det første maaske med Copi.
  • Titian. Christus og Synderinden. Hængt meget høit, men man gjenkjendte hans Hoveder. Det Øvrige, Behandling og finere Tegning kunde jeg ikke see.
  • Et nydeligt Architekturbillede, lille. Vestatemplet, men fremstillet med Muurværk mellem alle Colonnerne, som nu er borte.
  • To Billeder, hvert med to Portraitter; jeg gjættede paa van der Helst. (?)
  • Et ganske deiligt Hoved med en Perlekrands om Halsen og et Klædemon af en dyb, dyb rød Lakfarve. Vist af en gammel Venetianer. (?)
  • Basano og Garofalo forekomme i alle Samlinger her temmelig hyppigt, men den sidste tit paa en Maade, som ikke ligner hans Margarethe hjemme. •131•
  • Guercino. Sibylle. Ogsaa et smukt Billed.
  • Hannibal Carracci. En ganske lille, men ganske deilig Madonna.
  • Peter Paul Rubens: Romolus og Remus hos Ulvinden i Forgrunden. Tilhøire bagved kommer Hyrden Faustulus og tilvenstre sees mellem Sivene Tiberfloden og deres Moder: Rhea Sylvia. Dette er et af de smukkeste Billeder, jeg har seet af Rubens, med en deilig, rolig Virkning, brillant coloreret og malet med hans egen Lethed.
  • Giovanni Bellini. To Helgene: S Sebastian med et deiligt Hoved, og: S [navnet udeladt] med et uforglemmeligt cannosinrødt Drapperi, der var endnu deiligere end Fr Francias paa S Stephan i Galleri Borghese. Dette slog kun et Par store simple Folder paa hele Figuren, men havde en saa henrivende Farvegradation, o det er underligt, hvad saadanne et Billede kan glæde mig!
  • Tintoretto: en Magdalena.
  • Poussin: Floras Triumf, maaske Copi, men dog da med en ret heldig efterlignet Farve, og i hvert Fald nød jeg den deilige Composition. Hvad der gjorde mig mistænkelig, var Tegningen paa flere Steder. En yndig ung Pige dandser foran Vognen, der er omringet af smaa Amoriner, tit i deilige Stillinger. •132•
  • Pietro da Cortona. Bachantisk Tog, prægtigt componeret – og mange flere – – –

Fra et Vindue saa jeg en yndig Udsigt med Albanerbjerget over [stedsbetegnelse udeladt]
Jeg var igaar, som hver Søndag nu i lang Tid, hos Fru Poulsen. Det er en fortreffelig Kone, ligner meget Thorvaldsen, og er utrættelig i at berede os danske Overraskelser: Risengrød, Kleiner o s v, men Gaasestegen smagte ikke som den danske. Gjæs seer jeg her sjældent, engang een i via condotti med en Krave om Halsen af blaat Papir.
Jeg har gjort en Deel Costumetegninger i denne Maaned, men holder vist op nu, da Tiden er saa slem, fra 8-10 hver Aften, da jeg gjerne imellem vilde besøge Nogen.

  1. Giovanni Francesco Barbieri, kaldet Guercino (1591-1666). Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 141.

  2. Salvator Rosa (1615-1673). Malerierne er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 91 og 92. Lundbye sammenligner med maleriet, som nu tilhører Statens Museum for Kunst, KMSsp58.

  3. Paolo Caliari, kaldet Veronese (1528-1588). Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 45 og 33, sidstnævnte regnes nu for at være en værkstedskopi.

  4. Tiziano Vecelli (ca. 1488/90-1576). Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 42, som nu tilskrives Palma Vecchio.

  5. Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 166, malet af Gaspar van Wittel.

  6. Bartholomeus van der Helst (1613-1670). Malerierne er utvivlsomt Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 63 og 71, begge malet af Antoon van Dyck.

  7. Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 22, som nu tilskrives Domenico Panetti.

  8. Pinacoteca Capitolina ejer seks værker af Bassano-familien og hele atten af Garofalo og hans værksted. Lundbye sammenligner sidstnævnte værker med maleriet, der tilhører Statens Museum for Kunst, KMSsp7, og som nu tilskrives Ortolano.

  9. Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 146.

  10. Peter Paul Rubens (1577-1640). Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 67.

  11. Giovanni Bellini (ca. 1430-1516). Malerierne er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 16 og 20, begge nu tilskrevet Ortolano.

  12. Domenico Tintoretto (1560-1635). Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 32.

  13. Nicolas Poussin (1594-1665). Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 247, som nu regnes for en kopi og tilskrives Jean Lemaire.

  14. Pietro Berrettini da Cortona (1596-1669). Maleriet er Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 58.

  15. Elisa Sophia Charlotta Paulsen (1813-1870), datter af Bertel Thorvaldsen.

  16. Elleve af disse tegninger tilhører Den Hirschsprungske Samling, inv.nr. 1363-1373. Lundbye fortsatte tilsyneladende en uges tid endnu, idet yderligere tre kostumetegninger dateret 27. november til 5. december ligeledes findes i Den Hirschsprungske Samling, inv.nr. 1374-1376.

  17. Annibale Carracci (1560-1609). Maleriet er antagelig Pinacoteca Capitolina, inv.nr. 201, som nu tilskrives Antonio Carracci.

Fakta

PDF
25. nov. 1845
Dagbog F, side 129-132

Den kgl. Kobberstiksamling, inv.nr. KKS19997

Bjarne Jørnæs (red.): Johan Thomas Lundbye. Rejsedagbøger 1845-1846, Statens Museum for Kunst 1976, s. 152-154; Jesper Svenningsen (red.): Seks år af et liv. Johan Thomas Lundbye – Dagbøger om tro, skæbne, kunst og kærlighed, København 2018, s. 384-386