Menu

Johan Thomas Lundbyes dagbøger

7. mar. 1846

Løverdag 7 Martz Rom.
Lad mig endnu mindes nogle Sager her fra Samlingerne:

Corsini i Portraitstuen:

  • Murillo: Mandsportr: vist en Spanier, fiint Knebelsbart.
  • Giorgione: do store, regelmæssige Træk.
  • Holbein (?) Luther og Catarina v Bora.
  • Alb Dürer: en Cardinal
  • Tizian: Cardinal Alexander Farnese.

i Stuen ved Siden:

  • Fjesole: de tre tidligere noterede Billeder: den Hellig-Aands Komme med en deilig Maria – Opstandelsen med det deilige hvide Klædemon paa Christus – og Dommedag med et ligesaa deiligt paa den siddende Christus og saa de to uforglemmelige Skyggeengle |een| paa hver Side af den farvede. i Stuen, hvor Solimenas Billed er:
  • Caspar Poussin: det nederste af to svære Træer imod en glandfuld Luft med strimede Skyer – af en mageløs Virkning, saa simpelt, det er.

•164•
Galleri Borghese, et af de allerrigeste har jeg slet ikke skrevet om, det var som Vaticanet for stort:

  • Raphael: Gravlægningen – Qvinderne.
  • hans eget Portrait ganske ung næsten som Dreng.
  • Fr Fracia: S Stephan, det deiligste, jeg har seet af ham.
  • en Madonna ligesaa
  • Correggio: Danae. Man glemmer Tegnefeil for Farven.
  • Bronzino: Portrait af Cosmus Medici
  • Wouvermann: Billed med Heste. Skimmel mod Luften.
  • Potter: Køer paa flad Mark.
  • Dürer: Portrait.
  • Holbein do
  • Tizian: den himmelske og den jordiske Kjærlighed.
  • flere deilige Portraiter
  • Paul Veronese: ”Der skal komme en efter mig, hvis Skotvinde jeg ikke er værd at løse”
  • Giorgione: David med Goliaths Hoved. Rustningen! –
  • Pordenone: ham og hans Familie.
  • Bellini: 4 deilige Billeder (Portr og Madonner –)
  • Domenichino: Dianas Jagt.
  • Sibylle.
  • Caravaggio: Qvindens Sæd skal knuse Slangens Hoved.
  • Valentino: den forlorne Søn. o s v o s v.
  1. Malerisamling fandtes i Palazzo Borghese.

  2. Rafael (1483-1520). Malerierne er Galleria Borghese, inv.nr. 369 og 400, sidstnævnte regnes nu for en kopi.

  3. Francesco Raibolini, kaldet Francia (ca. 1447-1517).. Malerierne er Galleria Borghese, inv.nr. 65 og 61.

  4. Correggio (ca. 1489-1534). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 125.

  5. Agnolo Bronzino (1503-1572). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 94, regnes nu for et værkstedsarbejde.

  6. Pieter Wouwerman (1623-1682). Maleriet kan ikke identificeres.

  7. Paulus Potter (1625-1654). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 285, nu regnet for en efterligning.

  8. Albrecht Dürer (1471-1528).. Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 287, nu opført som malet i Dürers stil.

  9. Hans Holbein den Yngre (ca. 1497-1543). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 397, nu tilskrevet Rafael.

  10. Tiziano Vecelli (ca. 1488/90-1576). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 147.

  11. Paolo Caliari, kaldet Veronese (1528-1588). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 137.

  12. Giorgione (c. 1477/8-1510). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 181, der nu regnes for en kopi eller værkstedsreplik efter en original af Dosso Dossi.

  13. Bernardo Licinio (1489-1516), som er født i Pordenone, og som Lundbye synes at forveksle med den samtidige maler Giovanni Antonio de’ Sacchis, kaldet Pordenone. Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 115.

  14. Giovanni Bellini (ca. 1430-1516). Malerierne er Galleria Borghese, inv.nr. 132 (nu tilskrevet Giorgione), 396 (nu tilskrevet Antonello da Messina), 164 (nu tilskrevet Cariani) og 176 (fortsat tilskrevet Bellini).

  15. Domenico Zampieri, kaldet Domenichino (1581-1641). Malerierne er Galleria Borghese, inv.nr. 53 og 55.

  16. Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 110.

  17. Valentin de Boulogne (ca. 1591-1632). Maleriet er Galleria Borghese, inv.nr. 406, som nu tilskrives Giovan Battista Benci.

Fakta

PDF
7. mar. 1846
Dagbog F, side 163-164

Den kgl. Kobberstiksamling, inv.nr. KKS19997

Bjarne Jørnæs (red.): Johan Thomas Lundbye. Rejsedagbøger 1845-1846, Statens Museum for Kunst 1976, s. 181-182; Jesper Svenningsen (red.): Seks år af et liv. Johan Thomas Lundbye – Dagbøger om tro, skæbne, kunst og kærlighed, København 2018, s. 406-408