Menu

Johan Thomas Lundbyes dagbøger

30. okt. 1845

Rom 30 Oct 1845.
Galleri Doria. (Det Vigtigste jeg saae).

  • Claude Lorrain. Aftenlandskab. Deilig Luft med smaae guult belyste Skyer. Bjergene belyste, nærmere en Bro, foran hvilke Qvæg gaaer til vands. Tilhøire en stor Trægruppe foran, hvor det indstrøifende Lys fra høire Side er deiligt. Flugten til Ægypten. En yndig Tone over det Hele.
  • Samme. Møllen. Stort deiligt bevaret Billed. Klar Luft, smukke Bjerge i det Fjerne; foran dem Vandledninger. En Flod i Mellemgrunden med et svagt, bredt Fald; tilvenstre en Vandmølle og et Taarn bag lette Træer. I Forgrunden en Bro med et deiligt Lys paa, store Træer (noget sorte) og en Mængde Figurer, som saa lidt forstyrre, at man meget mere maa lede efter dem.
  • Samme. Stort Billed med en Sol, hvis Virkning er prægtig. I Mellemgr: kjedelig Architectur tilhøire. I Forgrunden en Bro med Figurer, jeg troer, en Offerprocession.
  • Samme. Et lille, mindre betydeligt Billed, dog med en deilig Farve og prægtigt bevaret. Dog bliver endnu de to smaae Billeder i Charra [rettet i margin: Sciarra] mig de kjæreste, jeg hidtil har seet af Claude Lorrain.
  • Rembrandt. Smukt Portrait.
  • Nicolay Poussin. Copi efter et antikt Billed: det saakaldte aldobrandinske Bryllup.
  • [overstreget: Salvator Rosa (?)] Deiligt Landskab med Vand.
  • Torregiani do do uden do •125•
  • Samme. Den liggende Belizar i et vildt Landskab. Figuren vel overdreven i Tegningen.
  • Francesco Francia. En mageløs Madonna; megen Lighed med Billedet i Galleri Charra.
  • Velasques. Prægtigt Portrait af Innocens 10.
  • Pordenone. Herodia med Joh: d Døbers Hoved. Det døde Hoved er vidunderlig deiligt i Udtrykket; den lille Pige tilvenstre slaaende naturlig. Mindst behager Herodia mig.
  • Correggio. Allegori, ufuldendt.
  • Breugel. Paradiis, hvori de mangfoldige Dyr ere malede med en Kjærlighed og Natur, som er aldeles forbausende.
  • Samme. De 4 Elementer, hvorom det samme gjælder alle de enkelte Ting: Blomster for Jorden, Fisk for Vandet, Fugle for Luften og Smeddegods for Ilden. Desuden var der i: Luften nogle Bjergtoppe man saae ned paa som havde megen smuk Virkning.
  • Guercino. Samson med et Kjæveben, hvoraf rinder Vand (?) jeg har glemt Historien.
  • [overstreget: Caspar] |Nic:| Poussin. Prægtigt Landskab. Bjerge bag en løs, let Trægruppe, foran hvilken en steil Vei. Flugt til Ægypt.
  • Holbein. Smukt qvindeligt Hoved. (Nonne?)
  • Basano. Flere Billeder med rare Dyr paa.
  • Mantegna. En fransk Konge deler Penge ud til Fattige.
  • Endnu et andet, mindre betydeligt i mine Øine.
  • Wouvermann. To [overstreget: ikke meget] rare Stykker med Heste.
  • David Teniers. To rare Billeder.
  1. Claude Lorrain (ca. 1600-1682). Malerierne er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 281, 266, 237, 263 og 282.

  2. Rembrandt (1606-1669). Maleriet er antagelig Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 311, der ikke længere regnes for egenhændigt.

  3. Nicolas Poussin (1594-1665). Maleriet er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 359, som muligvis ikke er egenhændigt.

  4. Salvator Rosa (1615-1673). Maleriet er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 440.

  5. Bartolomeo Torregiani (1590-1675). Maleriet er antagelig Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 280, nu tilskrevet Jan Joost van Cossiau.

  6. Francesco Raibolini, kaldet Francia (ca. 1447-1517). Maleriet er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 310, som dog er bortkommet på et tidspunkt mellem 1899 og 1942.

  7. Diego Velazquez (1599-1660). Maleriet er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 289.

  8. Giovanni Antonio de’ Sacchis, kaldet Pordenone (c. 1484-1539). Maleriet er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 517, som nu er tilskrevet Tizian.

  9. Correggio (ca. 1489-1534). Maleriet er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 265.

  10. Jan Brueghel den Ældre (1568-1625). Førstnævnte maleri er Galleria Doria Pamphilj, enten inv.nr. 274 eller 341, de følgende er inv.nr. 322, 328, 332 og 348.

  11. Giovanni Francesco Barbieri, kaldet Guercino (1591-1666). Maleriet er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 330. som nu er tilskrevet Cristoforo Serra.

  12. Der er (som Lundbye først har noteret) tale om Gaspard Dughet, kalder Poussin (1615-1675). Maleriet er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 436.

  13. Hans Holbein den Yngre (ca. 1497-1543). Maleriet er antagelig Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 216, nu tilskrevet Jan van Scorel.

  14. Som det var almindeligt, har Lundbye tilsyneladende ikke skelnet mellem de forskellige medlemmer af Bassano-familien. Malerierne er antagelig Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 585 af Jacopo da Bassano (ca. 1510-1592), inv.nr. 93, 175 og 331 af Leandro da Bassano (1557-1622) og inv.nr. 91, 1052 og 528 af Francesco da Bassano (1549-1592).

  15. Andrea Mantegna (c. 1431-1506). Malerierne er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 587 og 588, nu tilskrevet Bernardo Parentino.

  16. Pieter Wouwerman (1623-1682). Malerierne er Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 474-475, som muligvis ikke er egenhændige.

  17. David Teniers den Yngre (1610-1690). Det ene maleri må være Galleria Doria Pamphilj, inv.nr. 350, det andet er antagelig inv.nr. 344, som nu tilskrives David Ryckaert III.

Fakta

PDF
30. okt. 1845
Dagbog F, side 124-125

Den kgl. Kobberstiksamling, inv.nr. KKS19997

Bjarne Jørnæs (red.): Johan Thomas Lundbye. Rejsedagbøger 1845-1846, Statens Museum for Kunst 1976, s. 148-150; Jesper Svenningsen (red.): Seks år af et liv. Johan Thomas Lundbye – Dagbøger om tro, skæbne, kunst og kærlighed, København 2018, s. 380-381